آشنایی با تاریخچه جراحی پلاستیک

چهارشنبه 29 آبان 1398
12:33
تيم تحقيقاتي كلينيك هاي جراحي

جراحی پلاستیک باعث ترمیم ساختار بدن و صورت و بازگرداندن زیبایی به قسمت های مختلف بدن می شود. تاریخچه جراحی پلاستیک نشان می دهد که استفاده از جراحی پلاستیک به قرن ها پیش از میلاد مسیح باز می گردد و از همان زمان نیز انسان ها برای بدست آوردن زیبایی خود دست به عمل جراحی پلاستیک می زدند.

تاریخچه جراحی پلاستیک

بررسی تاریخچه جراحی پلاستیک در دنیا نشان می دهد که انسان ها از قرن ها پیش نیز برای رفع نواقص خود از جراحی پلاستیک استفاده می کردند. در بررسی هایی که در مورد تاریخچه جراحی پلاستیک در دنیا انجام شده است، با یافت دست نوشته هایی از زمان مصر باستان مشخص شده است که مصریان حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح نیز از جراحی پلاستیک در معالجه انواع آسیب دیدگی های صورت، فک و شکستگی بینی استفاده می کرده اند.

همچنین طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده است در 2000 سال پیش از میلاد مسیح هندیان نیز برای رفع زشتی و ترمیم نواقص و ایجاد شکل بهتر برای افرادی که مجرم و تبهکاری که دستور قطع یکی از اعضای بدن آن صادر شده بود، از جراحی پلاستیک استفاده می کردند.

در دست نوشته هایی که از سوشراتا (پدر جراحی در دنیا) در حدود 600 سال پیش از میلاد مسیح بدست آمده است، دیده می شود که وی در مورد نحوه ترمیم و پیوند لاله گوش و بینی صدمه دیده شده، توضیحاتی را ارائه داده است. این دست نوشته ها در قرن هفتم به زبان عربی ترجمه شده و این آثار کم کم به اروپا نیز راه یافت. سپس در کشور ایتالیا پزشکی به نام گاسپاره با روش های سوشراتا آشنا شد و توانست با استفاده از بافت و پوست بازو، بینی های صدمه دیده را ترمیم کرده و این پوست و بافت را به بینی پیوند می زد، به همین دلیل بسیاری وی را به نام پدر جراحی پلاستیک در دنیا می شناسند. سال ها پس از این ماجرا یک پزشک گوش، حلق و بینی آمریکایی به نام جان اورلاندو، اولین بار جراحی بینی به روش بسته را انجام داد که به وی لقب پدر پزشکی جراحی نوین را داده اند.در ابتدای قرن بیستم، یک پزشک آلمانی به نام ژوزف کتابی در رابطه با عمل زیبایی بینی و سایر عمل های زیبایی جراحی پلاستیک منتشر کرد و در آن روش جراحی بینی به روش شکاف درونی را توضیح داده است.

تاریخچه جراحی پلاستیک

تاریخچه جراحی پلاستیک در قرون وسطی

تاریخچه جراحی پلاستیک در قرون وسطی نشان می دهد که این روش های جراحی پلاستیک در قرون وسطی نیز انجام می شده است. اما در زمان سقوط امپراتوری رم و ترویج مسیحیت استفاده از جراحی پلاستیک نیز متوقف شد اما در دوره رنسانس جراحی پلاستیک بسیار پیشرفت کرد و بیش از پیش انجام شد که حتی در آن زمان شرف الدین صابونچی اوغلو کتابی در رابطه با جراحی پلک و صورت نوشت.

تاریخچه جراحی پلاستیک در قرون وسطا

جراحی پلاستیک در زمان جنگ

در زمان جنگ که مصادف با قرن 17 ام میلادی بود، جراحی پلاستیک متوقف شد و با پایان جنگ در قرن 18ام میلادی، جراحی پلاستیک مجددا رواج پیدا کرد و دستخوش تغییرات بسیاری شد.

در زمان جنگ جهانی اول به دلیل جراحت های شدیدی که سربازان برداشته بودند، پزشکان نیز مجبور شدند تا این جراحت ها را به نوعی درمان کنند و همین مسئله باعث شد تا تغییرات و پیشرفت های شگرفی در جراحی پلاستیک در آن زمان رخ دهد. در همین زمان بود که پزشکان اروپایی دریافتند که تا چه اندازه ظاهر می تواند روی زندگی یک شخص تاثیر داشته باشد و همین مسئله باعث شد تا جراحی پلاستیک به یکی از شاخه های اساسی پزشکی تبدیل شود.

جراحی پلاستیک در زمان جنگ

اولین جراحی پلاستیکی بینی در ایران

کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای اروپایی با پیشرفت های روز دنیا در علم پزشکی همیشه همگام بوده است. اولین جراحی بینی در ایران را حدود 40 سال پیش دکتر اصانلو که تحصیل کرده کشورهای فرانسه و آمریکا بود، انجام داد. ایشان علاوه بر جراحی بینی، جراحی های پلاستیک بسیاری را نیز انجام داد و شاگردان بسیاری از وی مطالب بسیاری آموختند.


[ بازدید : 468 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به كلينيك هاي جراحي است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]